Eerlijk

v

Laten we in de BDSM eens een dagje eerlijk worden. Ik stel die vraag, omdat vandaag tijdens de Europride door de grachten van Amsterdam talloze boten varen in naam van de ‘vrijheid’. Ik verzin dit niet zelf. Dat verzint Van der Laan, burgemeester van Amsterdam.

Welke vrijheid? De vrijheid van Lesbiennes, Homo’s, Biseksuelen en Transgenders, als ik het goed begrijp. De vrije uiting van hun seksuele geaardheid vertegenwoordigt even voor één enkele dag onze vrijheid in algemene zin.

Vrijheid bekt ook lekker. De PVV werpt dat woord al jaren doelloos om zich heen, maar het blijft lekker klinken. Hoe minder vrijheid we hebben, des te mooier klinkt het woord.

Betekent vrijheid iets voor (heteroseksuele) BDSM’ers in Amsterdam? Nee, in het geheel niet. Het vergunningenstelsel en de controle erop is zo geconstrueerd dat het vrijwel onmogelijk is om in Amsterdam een Fetish Café te openen zoals dat in Antwerpen al heel lang bestaat.

Betekent die vrijheid dan misschien dat iedereen in A’dam werk kan krijgen ongeacht achternaam of afkomst? Nee. Kun je dan als man die graag achter de kassa werkt bij Albert Heijn aan de slag? Nee, voor mannen geldt dat ze alleen vakken mogen vullen. Seksistischer kan het bijna niet.

Betekent die vrijheid dan misschien dat je in Amsterdam rustig een hartinfarct kunt krijgen tijdens spitsuur om op tijd opgehaald te worden door een ambulance? Nee, dat is een logistieke onhaalbaarheid.

Zou die vrijheid dan misschien betekenen dat wanneer je huis in de brand vliegt, de brandweer binnen de landelijk afgesproken termijn voor je woning staat? Nee, ook dat niet.

Brandweer en gemeente overleggen zelden, behalve misschien wanneer het CAO-onderhandelingen betreft. En dan nog lopen die onderhandelingen vaak spaak. Zo brandde bij mij om de hoek een pand af, omdat de gemeente experimentele paaltjes had aangebracht om het verkeer te regelen. De brandweer die na een tijdje eindelijk arriveerde wist van niets en kwam op vierhonderd meter van het brandende huis voor zo’n paaltje tot stilstand.

Betekent dan die vrijheid misschien iets is wat we niet zien en niet begrijpen?

Ik denk het wel.

Belangrijk om te weten is dat de politieke lobby in Amsterdam voor LHBT’ers krachtig is. Niet alleen in belang van het toerisme, maar vooral vanuit de gemeente en het onvolprezen COC. Dat laatste schrijf ik zonder ironie, want het COC heeft meer bereikt voor mensen met een niet voor de hand liggende seksualiteit dan menselijk haalbaar lijkt. Niet alleen in dit land maar ook daarbuiten.

Wie vertegenwoordigt de (heteroseksuele) BDSM’ers dan? De machteloze, zieltogende VVSM? Ik denk het niet. Als we dan geen vertegenwoordiging hebben, wie bepaalt dan wat het beeld naar buiten toe is van de gemidelde fetisjist of SM’er? Nou eigenlijk geen enkele instantie. Een goede psychiater wil nog wel eens voor je opkomen, maar over het algemeen geldt dat psychiaters en psychologen niet zoveel affectie hebben met BDSM. Dat hebben ze ooit zo geleerd op de universiteit, jaren geleden en bijscholingscursussen zijn ook maar weggegooid geld.

Je zou haast zeggen dat we ons beeld als BDSM’ers zelf bepalen, maar dat is ook niet zo. Als er aandacht aan BDSM geschonken wordt in de media, dan wordt een professionele Meesteres uitgenodigd. Kortom; een prostituee.

Vanaf een afstand hoor ik de old-schoolers piepen dat een Meesteres geen prostituee is omdat ze niet aan seks doet. Het zijn Godinnen aller Godinnen etc. etc.

We weten allemaal dat dit niet zo is. De Goddelijke Meesteres doet vrijwel alles waarvan de gemiddelde raamhoer zou zeggen dat ze er te netjes voor is. Wil je in mond gescheten worden? Wil je met een gigantische dildo uitgewoond worden? Of met een van spijkers voorziene leren handschoen afgetrokken worden? Het kan allemaal en de sky is the limit, zeker als je bereid bent fiks meer te betalen.

Deze Goddelijke Meesteressen met de hun zo dierbare ‘Money slaves’ bepalen voor de rest van de wereld hoe BDSM eruit ziet. Alleen daarom al zal onze dag van de vrijheid nog minstens een eeuw op zich laten wachten.

Hans van der Kamp
 

28 Reacties op Eerlijk

  1. Hmmm, heeft er weer iemand op je pik getrapt en ben je daarom bewust beledigend over de dominante dames heen aan het walsen? Overal zitten mensen zonder grenzen tussen maar het presenteren als een fait accompli dat ze allemaal zo zijn vind ik zelfs voor jou wel heel cru. Je weet namelijk best dat het niet zo is.

    • Nee Erik, wees gerust, niemand heeft op mijn pik gestaan. Dit is een column en in een column is het gebruikelijk dingen scherp te stellen, het betreft immers een persoonlijke mening en het fijne is dat iedereen daar ook weer even persoonlijk op mag reageren om het een en het ander te weerleggen.

  2. Meneer Hans van der Kamp weet het allemaal nogal goed zeg. Misschien wordt er soms wel een professionele Meesteres uitgenodigd voor een programma omdat zij wel met haar hoofd op tv durft? En met professioneel bedoel ik die Meesteres die gewoon legaal is en openheid wil geven aan hetgeen zij beleeft en doet? Er zijn namelijk niet zoveel sm-ers die met hun hoofd op tv durven, helaas uit angst om baan, familie o.i.d te verliezen. Helaas komt dit nog steeds voor.
    En doe aub niet alsof jij van iedere Meesteres exact weet wat zij doet op het gebied van sm; daarover kun je pas praten wanneer je er daadwerkelijk bij bent geweest.
    Eerlijk? Nee, ik noem jou eerder kortzichtig.

    • U weet kennelijk ook heel goed hoe het er zo bij redacties van media aan toegaat. Ik weet dat alleen van bladenredacties en daar was gewoon een databestand waar uit geput werd, waardoor bij alles over BDSM dezelfde drie of vier Meesteressen aan het woord gelaten werden. Die hadden daar dan ook een commercieel belang bij.

      Het is niet zo dat elke BDSM’er bang is met zijn hoofd op de buis the komen. Het kost gewoon wat meer moeite om ze te vinden. Het is ook fictie dat elke BDSM’er bang zou zijn z’n baan te verliezen. Ik had mijn eerste baan in 1977 en was geheel open over mijn seksuele voorkeuren. Dat leverde veel gegiechel op en ook waren er mensen die openlijk kritiek op me hadden, maar juridisch gezien kun je in dit land nog steeds niet ontslagen worden om een seksuele voorkeur, tenzij je er een inkomen uithaalt. Daarmee wil ik niet ontkennen dat het sociaal moeilijk is.

      Toch blijft het absurd om professionele Meesteressen om hun mening te vragen over BDSM. Het is alsof je een raamhoer uitnodigt om uit te leggen waar echte heteroseksuele liefde over gaat. Misschien ligt de kortzichtigheid meer aan uw kant, omdat u immers gewend bent met onderdanige, onzekere en vaak getrouwde mannen om te gaan, maar ik kan u verzekeren dat daarbuiten ook nog een hele wereld is.

  3. Wederom een kortzichtige reactie, heer Van der Kamp. Degenen waarmee ik speel (ja, zo noem ik dat) in mijn studio zijn niet allemaal onderdanige, bange en vaak getrouwde mannen.
    Dat is net zo’n domme en onwetende aanname wat hier gedaan wordt als zeggen dat alle homo’s verzuurd, dik, lelijk en oud zijn.
    Dat er daarbuiten nog een hele wereld is, daar ben ik mij absoluut van bewust. Ik kom namelijk ook in winkels, betaal mijn belasting, bezoek mijn moeder en, oh help, ik ga ook vaak op vakantie. Ongelooflijk, he?
    Ik vraag mij af waar de verzuurde reactie vandaan komt en waarom de heer Van der Kamp hier zo aan vast houdt.

  4. Precies het punt waar ik op doelde. Voor u is het misschien naast een voorkeur ook een beroep met een inkomen. Voor een emancipatie van de BDSM is het van het grootste belang dat wat mensen professioneel doen gescheiden wordt van de veel grotere groep BDSM’ers die uit liefde met elkaar ‘spelen’, zoals u dat niet alleen noemt, maar ik ook.

  5. Ik speel geen professioneel rolletje, Van der Kamp. Prive denk ik namelijk exact hetzelfde over SM als wanneer ik in mijn studio ben. En ik kan dat prima overbrengen aan anderen wanneer mijn mening wordt gevraagd.
    En de veel grotere groep sm-ers die ‘uit liefde’ met elkaar spelen? Wat denk je van de sm-ers die alleen uit lust met elkaar spelen voor misschien maar een enkele keer? Zouden die dan ook geen stem mogen hebben?
    Kijk, een ieder heeft recht op zijn/haar eigen mening maar bekijk de boel eens niet zo zwart/wit.

  6. Vraagt u er privé dan ook geld voor, Meesteres Kate? Ik blijf bij mijn punt dat niet alleen de commerciële BDSM namens alle BDSM’ers zou moeten spreken en in de media lijkt dat wel zo. Hun fout, niet de uwe, maar ik blijf daar hetzelfde over denken. Het is gewoon niet oké. Het doet de zaak meer kwaad dan goed.

  7. Wonderbarend hoe er wordt gereageerd: wij bsmers en (professionele) meesteressen pretenderen zo open-minded en all-accepterend te zijn, maar oh wee als iemand naar ons vernoemd als prostituee!

    Een lachertje, want dat IS nu een overkoepelende term die de werkzame functie beschrijft.
    Wat wel echter zorgelijk is, is de dramatische afschuw die hierop volgt.

    Er is wel degelijk een (enorm) verschil tussen zakelijke en persoonlijke dynamieken. Mag ik hopen ook! In die context wordt er ten alle tijden in professionele omstandigheden een rol “vervuld”/gespeeld”.
    Doet niet af van het wel of niet dominant zijn.

    Ik denk dat de goede naam pas mag groeien als we allemaal eerlijk zijn over wat we doen, onder welke termen het valt en DAAR een fijne benaming aan geven, in plaats van af te geven.

    Kortom: mooi geschreven meneer van der Kamp!

    Dikke kus

  8. Ik ben het met je eens dat een ieder die aan SM doet, hierover zijn mening zou mogen/moeten uiten. Alleen maak ik geen onderscheid tussen professioneel en prive, dat doe jij op een zeer onaangename manier. Ik ga liever voor iemand die het goed verwoorden kan en wanneer dat dan toevallig iemand is die van haar hobby een beroep heeft gemaakt, soit.

  9. Je hebt je mening goed verwoord Hans, daar ben je echt ontzettend goed in, helaas deel ik die deze keer niet.
    Wel eindelijk wat meer leven op je site gecreëerd, dus weer een meevaller of gewoon een slimme zet.
    Dat een professionele meester(es) onder de prostitutie regels valt is een feit, dat ze voor geld alles doen dan weer niet. Iemand die er zo van doordrongen is dat het “moet” en zich er helemaal op toelegt en er dus ook de huur van probeert te betalen vind ik eerder bewonderenswaardig dan laakbaar.
    Maar laten we dan gelijk hulde aan je mening brengen en het goede voorbeeld geven zodat je zelf tenminste niet onder de categorie “niet gezocht, wel gevonden” publiceert en de aans ons gerelateerde artikels van je site verwijderen, dan heb ik je, ondanks het niet eens zijn, toch geholpen om je standpunt te bekrachtigen.
    Mocht verder ooit iemand me om een interview vragen zal ik ze gelijk ook naar jou doorverwijzen zodat die keuze zeker voor ze openstaat. Misschien helpt dat ook.
    knufffssz,
    Erik

    • Excuus, verkeerd gedacht over de site. En qua mening: jawel hoor, je mag zeggen wat je vindt, ik vond het alleen nogal beledigend gebracht dus wou ik me er deze keer van distanciëren, rapen, bieten of andere knollen daargelaten ben ik het vaak met je eens maar het kan niet altijd synchroon draaien. Als je een stevige mening neerzet kunnen de reacties logischerwijze daar niet voor onderdoen. Je bent meer dan intelligent genoeg om te weten wat je zaait dus mag je volgens mij niet raar opkijken van de oogst. De semantiek lijkt me bewust gekozen. Misschien ben ik fout, overkomt me wel vaker, maar relletjes binnen een gemeenschap starten is volgens mij niet de manier om die hechter te maken. Maar, wie weet, het helpt misschien wel om Jan met de pet met de zweep ook een keer op tv te krijgen. Tenzij die zich hierna met mensen zoals wij helemaal niet meer wil associëren uiteraard.

      • Het is zeker niet mijn bedoeling relletjes in een gemeenschap te starten. Ik heb op generaliserende wijze gesteld dat Meesteressen veel doen waar een raamhoer voor terug zou deinzen. Generaliseren is toch wel iets wat bij een column hoort. Anders zou zo’n stukje de lengte van een telefoonboek krijgen. Ik heb veel badinerende uitspraken over me heen gekregen als reacties, niet van jou, maar toch. Ik heb geprobeerd daar zo beleefd mogelijk op te reageren. Ik heb bijvoorbeeld niet tegen Meesteres Kate gezegd: ‘Nou, Keetje Tippel, nu heb ik wel genoeg gezeur gehoord.’ Ik was uitermate beleefd. De ondertoon van de Meesteres in kwestie vroeg eigenlijk wel om een wat onbeleefdere aanpak. Nog eenmaal en voor de laatste keer: Ik vind NIET dat commerciele Meestessen zomaar in de media namens ALLE BDSM’ers kunnen spreken. Dat is pas echt relletjes en verdeeldheid in de scene veroorzaken. En ik heb pas vandaag gehoord dat Madieanne vaak op de buis is, dus het was ook geen trap in haar richting. Ik snap gewoon niet dat jullie de logica achter mijn denkwijze niet inzien.

  10. Dan laten we het hierbij. Het zou fijn zijn als men ook anderen zou vragen maar dat gebeurt zelden schijnbaar. Dus als dan toch iets wordt gezegd is dat altijd ten persoonlijke titel en zeker van ons uit met de hoop op bredere appreciatie.
    Enfin, genoeg, anders ga ik maar zeuren, en ik ben te droevig om dat goed te laten aflopen, hoor net dat Alexander dood is dus ga een potje tegen dingen aanschoppen die niet gelijk dood omvallen tot ik de wereld weer wat minder irritant vind.

  11. Toch ook even reageren, omdat het kan. Zoals altijd na het lezen van een Column van Hans voel ik me persoonlijk aangesproken. Ook nu was dat zo, het voelt als een directe aanval op mijn partner. Maar ik ben het volledig met zijn punten eens. We hebben weinig vrijheden als bdsm’er. De samenleving maakt het ons niet makkelijk. Niemand wil naast een bdsm studio wonen vergunningen worden dan ook niet of nauwelijks uitgegeven en dat is jammer. We hebben behoefte aan meer acceptatie en dat begint bij onszelf.

    Nu komt Jan met de pet inderdaad alleen maar in aanraking met bdsm op TV vaak door een commerciële Meesteres. Dat maakt het makkelijk om haar in een hoekje te duwen, ach die zal wel misbruikt geweest zijn in haar jeugd en dan met de zweep gaan zwaaien later ter compensatie.

    Het gaat pas veranderen als je op een verjaardag zit met een gebakje en een kopje koffie en dan zonder blikken of blozen de volgende vragen kan beantwoorden. Aangenaam, ik ben Loesje, wat doe je voor werk. “Ik ben huisarts”. Interessant, wat heb je dit weekend gedaan? “Ach gewoon, naar een sm-party geweest, even lekker ontspannen met de vrouw.” Leuk zeg, dat vind Piet ook zo gezellig wij zijn naar het strand geweest.

    Wat mij verder opvalt is dat iedereen die hierboven staat eigenlijk in de een of andere vorm aan commerciële bdsm doet of gedaan heeft. Om met mezelf te beginnen ik maak maandelijks een sloot aan clips op met mijn prostituee. Ik had een succesvolle website (klapjes.nl) en hebt deze samen met mijn ziel voor veel geld verkocht en dan zien aftakelen. Gelukkig run ik nu een nieuwe website zodat ik dit kan schrijven. Hans heeft in een sm studio mee gedraaid en verdient nog steeds geld met prachtige kinky foto’s. Erik geeft bdsm sessies. De prachtige Mevrouw Queenbee heeft geld verdient met sessies. Waarom is de stap naar geld verdienen zo klein? Een goede vriendin die ik nu 3 jaar ken, met een topfunctie in een Londens advocaten kantoor geeft 2 weken terug voor het eerst een commerciële sessie gedaan. Eigenlijk iedereen die ik ken in de bdsm wereld heeft op de een of andere manier geld verdient er aan. Waarom is die stap zo klein? Ik zie mijn vanilla vrienden geen geld verdienen aan hun plain hetero zijn.

    Als laatste, bedankt Hans om op jou unieke wijze de discussie te starten en mensen te laten nadenken.Als we ergens te kort aan hebben is het mensen die nadenken. Voor alle anderen, je bent meer dan welkom om je eigen column in te sturen met jou kijk op bdsm wereld.

  12. Graag gedaan, Joris. Toch snap ik het niet zo dat mensen zich zo sterk aangevallen voelen. Je ziet het op Fetlife ook vaak gebeuren. Iemand roept wat en de hele kudde is meteen overstuur. Het klopt dat de stap naar geld verdienen in de BDSM klein is, maar ik ken toch echt heel veel mensen die mijn studio zijn binnengekomen en zich al jaren met BDSM bezighouden zonder ooit de gedachte te hebben gehad om er geld mee te verdienen. De zwijgende meerderheid, misschien?

  13. Afgelopen zaterdag heb ik met genoegen de writing van Hans vd Kamp gelezen. Een inspirerende aanzet om na te denken over vrijheid en tolerantie in onze scene juist op de dag dat de gay-parade door Amsterdam vaart. Dat is waar een goede column voor dient.
    Een paar dagen ben ik niet op deze site geweest en nu ben ik verstomd door enkele reacties.
    Ik kom regelmatig op munches en ook wel op speelfeestjes. Voor meer dan 90% ontmoet ik daar mensen die genieten van hun BDSM en er zeker niet commercieel mee bezig zijn. Soms in een tijdelijke lustrelatie, soms in een lange duurzame D/s relatie. Prachtig allemaal. Zelf heb ik helaas geen vaste relatie. Maar heb gelukkig mijn weg gevonden naar een prodomme die met mij speelt. Daar ben ik echt heel blij mee. Als ik dus schrijf dat ik helaas geen relatie heb slaat dat niet op mijn D/s relatie maar meer op de vulling van mijn kontzak (haha).
    Wat mij verstomd doet staan in de reacties van enkele criticasters van Hans is de door hen gebruikte stigmatisering van prostituees. Dat hoort wat mij betreft niet binnen de tolerantie die onze scene eigen zou moeten zijn. Stigmatisering die gepaard gaat met vooroordelen. Met name van mensen die in de scene professioneel werken verwacht ik geen vooroordeel over anderen die daar werken.

  14. Het wordt tijd dat ik in grote kring ervoor uit haar komen spele met een commerciële meesteres doe ik regelmatig vroeger ook privé.
    Is het zo erg een raamprostituee een studio thuis of privé spelen nee het is niet erg. Het is dat ik niet eerlijk ben. Niet met een bakje koffie zeg ik heb dit weekend ook zo lekker gespeeld. Nee ik zeg dan Ja lekker gewandeld rustig gedaan. En dat maakt de hele bovenstaande discussie niet de professionele meesteressen zoals Meesteres Kate hierboven maar ik ik ben de boosdoener. Het komt door mensen zoals mij dat wij er zo naar kijken en professionele meesteressen hebben een telefoonnummer symptomen dus sneller op tv en inderdaad het is er Studio reclame. Erg helemaal niet. Het is erg dat mensen zoals ik er niets aan toevoegen. Op deze site vind je ook wat van mij. Dus ja ik ben inmiddels wel een beetje open maar niet genoeg en in Amsterdam w ik niet.

  15. Dat commerciële Meesteressen onder de prosritutiewet vallen weten we allemaal, het is dus een paraplu term.

    Je vergelijking tussen commerciële Meesteressen en prostituees gaat behoorlijk mank, omdat de meeste commerciële Meesteressen namelijk geen seks met hun klanten willen, ik wil de eerste raamhoer die iemand afwijst voor seks graag eens tegenkomen. Zo ook met poepspelletjes, maar weinig commerciële Meesteressen die dat willen doen hoor.

    Eerlijk zijn? Niet iedereen kan of wil met zijn / haar kop op tv. En ik vind of het nou een pro-domme of een andere SM’er is die dat wel wilt en of durft, it doesn’t matter zolang diegene maar een goed beeld weet weg te zetten over de BDSM scene. Ik denk juist dat een commercieel Meesteres daar heel geschikt voor kan zijn, hoewel ik het wel met je eens ben dat er meer te koop is dan enkel dat gedeelte van BDSM.

    Ik vind het erg jammer dat je middels dit stuk zo erg op pro-dommes / commerciële Meesteressen afgeeft, geen idee waarom, maar volgens mij weet je wel beter!

    • Ik woon op de Wallen en ik zie dagelijks raamprostituees die wegwuivende gebaren maken naar mannen die langs hun raam lopen. Neem bijvoorbeeld de busladingen toeristen of groepen voetbalsupporters.

  16. Beste Hans, Volgens mij is er de afgelopen jaren op oa tv best wel aandacht besteed aan bdsm door niet commerciële meesteressen of personen. Bij spuiten en slikken oa.

    Je zegt ook Kortom een prostituee. Alsof het een vies iets is. Want zelfs een raamprostituee doet die dingen niet. Ze is er te netjes voor.
    Waarom zijn die extremen nodig? Gigantische dildo’s, in je mond gescheten worden enz. Sommigen doen dat vast wel hoor maar moet je daar dan op neer kijken? Voel jij je als “gewone” sm’er dan zoveel beter?

    Ik ken je voor de rest niet en dit is het eerste wat ik van je lees maar ik snap eerlijk gezegd niet wat je punt nu is. Ik loop al 24 jaar rond in de sm scene en heb geen moment het gevoel gehad dat een moneymistress bepaald hoe bdsm eruit ziet. Of een raamhoer, of een godin of wat dan ook. Je kan ze ook gewoon sekswerkers noemen trouwens ipv je denigrerende benamingen.
    En al doen ze aan poepsex of wat dan ook wat voor jou te extreem is, als zij en de klant dat willen laat ze dan. Ik herken me trouwens ook totaal niet in het beeld wat je schetst. De niet kinky mensen die ik ontmoet hebben een heel ander beeld dan wat jij hier tentoonspreid. Natuurlijk weten ze dat er mensen zijn die bijv enkel van bondage houden of heftigere dingen opzoeken maar zo vrouwonvriendelijk als jij je opstelt ben ik gelukkig nog niet tegen gekomen.

    Vind jij jezelf dan een goed voorbeeld? Waarschijnlijk bedoel je het allemaal goed maar ik pas er voor door jou vertegenwoordigd te worden. De kinkwereld is heel breed. Commercieel is niet vanzelfsprekend fout. Ik vind je stuk eigenlijk best wel bekrompen en totaal niet representatief. Misschien is alles wat er in de media over kink is niet fantastisch en perfect maar ik geloof niet dat jouw bijdrage het niveau nou zo omhoog haalt. Of je zou als voorbeeld van de onaardige bekrompen kinkster willen dienen, dan ben je goed op weg.

2 Trackbacks & Pingbacks

  1. Lange tenen
  2. De eerste keer betaald

Leave a Reply

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*